Claim that Vladimir Putin told Roman Abramovich to buy Chelsea is defamatory, judge rules

‘Putin’s People’ by Catherine Belton ‘gives misleading impression the West London football club was bought to spread Russian influence’

A book’s claim that billionaire Roman Abramovich bought Chelsea football club on the orders of Vladimir Putin to spread the Kremlin influence in Britain was defamatory, a UK judge has ruled.

British journalist Catherine Belton chronicled the Russian President’s rise to power and the wealth and influence garnered by many of his associates.

A lawyer for Mr Abramovich had argued in court that passages in her book, Putin’s People: How the KGB Took Back Russia and then Took on the West, were clearly defamatory.

Mr Abramovich is suing Belton and the book’s publisher, HarperCollins.

“The impression that the reader has is that the Kremlin used the purchase of Chelsea Football Club to gain acceptance and influence for Russia in the UK,” Judge Amanda Tipples ruled.

“The underhand way in which this was achieved was to use the claimant, someone who was seen as the acceptable face of Russian business, as the front for it. That was my impression when I read the book,” the judge said. “The meanings I have identified are all defamatory of the claimant at common law.”

Her ruling on Wednesday was to decide what a reasonable and ordinary reader would understand to be the meaning of certain disputed passages in the book.

The passages will form the basis of a defamation trial in which the author and publisher will have to defend their use.

Ms Tippes said the court was determining only the meaning of the passages – not whether or not the allegations made in the book were true. The defendants have not yet been required to file a defence.

Quote
We welcome today’s judgment which rules that the book ‘Putin’s People’ indeed makes several defamatory allegations about Mr Abramovich
Roman Abramovich representative

The judge also ruled that an ordinary reader would understand from the book that Abramovich had been sent to the US by Mr Putin to influence the family of former US president Donald Trump on behalf of Russia.

“The ordinary reasonable reader will understand that the claimant was sent to New York on the direction of President Putin to influence the family of Donald Trump on behalf of Russia,” the judge said.

Mr Trump’s representatives did not respond to a request for comment.

“We welcome today’s judgment, which rules that the book ‘Putin’s People’ indeed makes several defamatory allegations about Mr Abramovich, including false allegations about the nature of the purchase of Chelsea Football Club,” a representative for Mr Abramovich said.

“Today’s judgment further underscores the need for the false and defamatory claims about Mr Abramovich to be corrected as soon as possible.”

HarperCollins seeks silver lining

HarperCollins said it was considering the judgement.

“HarperCollins is carefully considering the judgement on the meaning hearing handed down this morning by Mrs Justice Tipples regarding the book Putin’s People by Catherine Belton, an acclaimed work of considerable public interest,” it said.

“We are pleased that the judge has found three of the four passages complained of by the Russian state-owned oil giant Rosneft do not bear a meaning defamatory of the company,” HarperCollins said.

The judge ruled that the book did not libel Rosneft by describing its battle with Yukos, another oil firm, because the meaning of the book was that Igor Sechin, one of Putin’s top advisers and leader of a Kremlin clan of former spies known as the “siloviki”, rather than Rosneft, was behind the attack on Yukos.

Rosneft did not respond to requests for comment. Sechin, who is now head of Rosneft, could not be reached for comment.

The judge did rule that the meaning of a claim in the book that Rosneft had made an overpayment of $300 million to acquire oil company Severnaya Neft in 2003 was defamatory.

“The meaning I have identified is defamatory of the claimant at common law,” the judge said as she understood the book to mean that the overpayment of $300 million would be paid to Putin or his KGB associates.

Belton, a former Financial Times Moscow correspondent and now a Reuters special correspondent, declined to comment.

Updated: November 24th 2021, 5:12 PM
EDITOR'S PICKS
NEWSLETTERS